Friday

merdeka!



53 tahun dulu Tunku Abdul Rahman melaungkan 'merdeka' menandakan negara kita bebas daripada serangan penjajah....seterusnya diikuti oleh negara-negara lain yang mahukan kemerdekaan...

pada hari ni gua pulak nk melaungkan 'merdeka' sebab negara gua telah bebas dari cengkaman pen mata bulat serta perkakas senjata peperiksaan yang lain...
exam gua da habis..yeaahhaa!!

trimas kepada awek-awek solid muke bulat yang jaga masa exam...bile gua tengok awek ni semangat jawab dia lain macam skit...keh3

Thursday

menservis rumah...







Harini banglo bujang gua diservis oleh kerana penghuni banglo mewah ni akan bercuti panjang tak lama lagi....

gua memang optimis dalam bab kebersihan ni...awal subuh lagi gua dah bangun semangat punya pasal..lu orang kena mencontohi gua nih..keh3

penat juga la membasuh rumah ni,,bukan senang nk basuh banglo besar..gua ingat nk upah cleaner je cuci rumah gua...xde masa..sibuk dengan projek juta-juta...kena jugak la kerah tenaga malas budak-budak...

selepas habis seguni sabun serbuk, seribu gelen air paip, sebaldi peluh manusia dan 50 batang mop lantai akhirnya settle jugak kerja menservis..huh...giler wangi banglo nih...berkilat-kilat...seratus batu da nampak dia pnya kilat.....yusof haslam pon jeles tengok..


gua ingat esok lusa nak masuk pertandingan banglo terbersih la..keh3

Wednesday

khasiat teh






Abaikan pemetik api kuning dan lelaki berbaju hitam yang tidak kacak dalam gambar nih...semstinya bukan gua..air teh..sinonim dengan gua..memang 'in'..
lupakan pasal khasiat teh sebab gua pun tak tahu pe khasiatnya..yang gua tahu kalau buat air teh tuk gua mesti ada jiwa...jgn jadi serupa horlick....mau kena terajang ngn gua...

gambar ni gua snap waktu mengeteh dengan budak-budak sut kt kedai mamak..kurang sharp gambar nih sebab gua guna dslr xde lens...mamak ni pon bukan terer buat teh..,menyampah gua tengok..eksen je lebih..tarik sampai dua meter..last2 buih xde jugak..xde skill...

gua mula minum teh selepas mak gua da boring buat susu tuk gua...gua pon da lupe umur berapa...teh memang bes kalau kene..perh...banyak vitamin...itu jam pejam celik je biji mate skli hirup..kat depan taman gua ad satu kedai makan..brother jan punye kedai..air teh dia memang king...gua tak tahu dari mana dia dapat ilmu wat air solid cam tu...

gua dengar khabar angin bro jan ni penah bertapa 3 tahun tuntut ilmu buat teh ni..gua nak percaya pon sipi-sipi je...gua malas nk tanya kang kata gua nk tiru skill dia plak.....

gua ingat da lebih seribu buah kedai makan gua usha dia pnya air teh...xde lagi yang seletup bro jan punyer nih..keh3









Tuesday

Doktor Lily

"Tu la datuk I da cakap jangan pergi ofis lagi..datuk perlukan rehat yang cukup" ..doktor lily memulakan perbualan..

datuk Fatah hanya tersenyum kelesuan...

"Tak mengapa la Lily I masih ok..kalau I tak pergi ofis sapa yang nak handle semua kerja I tu..nak harapkan anak I dari Oversea tu?...terlepas la tender I berjuta-juta tuh nanti jawabnya"

datuk Fatah menggeleng kepala...

perbualan datuk Fatah dengan doktor Lily menjadi semakin rancak dengan pelbagai isu yang dipetik..dari hal projek sehingga la hal rumah tangga..gelak ketawa mereka berdua memeriahkan suasana bilik VIP klinik doktor Lily...
doktor Lily bukanla seorang doktor yang sudah berumur...kehalusan kulit tangannya memang menggambarkan beliau seorang awek..muka bulatnya amat mengancam...hampir mencairkan iman datuk Fatah...kesihatan datuk Fatah semakin pulih tatkala bersenda dengan doktor Lily..gedik juga doktor comel ni..bisik datuk Fatah..

"trut..trut.." telifon datuk Fatah berbunyi...

perbualan mereka terhenti seketika...datuk Fatah mencapai telifon bimbitnya lalu menjawab panggilan....

"woi cepat ar bersiap..tunggu pe lagi kate nak main badminton..tido je yang lu tau"

datuk Fatah mencapai towel oren dan bergegas ke bilik air....

Monday

tulisan tangan...



lepas nih gua nk ubah gaya tulisan tangan gua sebab gua tulis macam haram buruk.....doktor pencen pon lawa dari gua tulis....
gua xpaham ape bende gua tulis dalam buku.....patut xdapat jawab exam gua saspek....
cilakak.....

lu orang tau tak mane letak kelas blaja tulis bagi cun2 macam 'trebuchet'??

Sunday

kerja keras..

Pancaran cahaya matahari terik menerjah mata gua...gua ubah posisi...keselesaan kurang...cuaca sudah panas rupenya..ptutla mood tido gua kurang..suam-suam kuku bak kate orang tu..
gua celik mate...matahri sudah condong ke barat menandakan hari sudah petang...
terlepas lagi pagi gua...malam tadi gua tido agak lewat kene kerja keras sikit sbab besok gua ada paper yang agak 'king'..di satu sudut bilik gua kelihatan lelaki sg. Petani sedang rancak membaca nota..di satu sudut yang lain kelihatan lelaki terengganu sedang khusyuk bermain dengan teknologi...gua gosok mate...
gua pergi ke balkoni menyedut udara yang kurang bervitamin..bercampur baur dengan gas-gas kurang sihat dari kenderaan awam...gua pandang langit..kelihatan berpusu-pusu helikopter menyesakkan ruang trafik di udara...sekali sekala kedengaran ngungan jet pejuang F4 melintas menjaga keamanan negara...

oh....

hari ni pilihanraya di Hulu Selangor patutla lain macam skit..baru gua teringat...mesti sesak dengan rakyat-rakyat yang hendak mengundi..mengidamkan janji-janji manis calon yang bertanding...pelbagai media membuat liputan..dari RTM hingga la HBO..semuanya ingin membuat laporan terkini...kaki-kaki kipas berusaha keras membuat kerja tiada langsung rasa ihklas dalam diri agak gua...hanya mengharapkan duit dan kepentingan...ada yang duduk di bilik aircond..ada yang duduk di blik menggunakan kipas industri sahaja...ada macam-macam...

gua geleng kepala...

lupakan pasal pilihanraya...gua mula risau akan paper yang akan gua ambik esok...
susah dia lain macam skit..tok guru gua kata la....tok guru gua ni hebat jugak...bab pertanian ni semua makanan dia je....
lu orang tak caye tengok sini..gua memang respek la kt dia..ilmu dia memang tinggi..lebih tinggi dari pokok kelapa...padan dengan usia..meniti senja..tapi semangat mengajar masih tegar...
susah nak cari orang mcm nih....

gua harap tok guru gua ni tak kedekut markah la sebab gua takot dapat jawab sipi-sipi je sok..keh3

Friday

ayam sesat...





Banglo bujang gua harini kena serang dengan ayam yang gua tak tahu dari mane datangnye.......
ada dalam 6 ekor tak silap gua..gua tak tahu status pe ayam 2..laki bini ke pkwe makwe ke tah..yang gua tahu gua hangin kene basuh najis yang bersepah sepah dalam rumah..demit!!

gua saspek bahang pilihanraya kecil hulu Selangor sampai kat taman gua la...
mngkin ayam-ayam nih berkemping kot kt rumah gua..mengong pnye ayamm.
gua tahu la tandas gua bukan standart VIP..da berak basuh la..nyusahkan betul...kecik-kecik tak nak sekolah..abc pon xtahu..cite-cite nak jadi doktor..da besor nyusahkan orang...

nasib baik gua murah hati...gua kasi pelempang sekor sorang...gua lepas keluar...
kalau gua kejam tahap nazi da lame gua sembelih wat chicken chop malam nih...







gua ingat kalau gua tangkap awek ayam sekor tadi
gua panggang cmni lah..keh3


Thursday

gua kosong dan zero...

gua bangun tido.....

Jiwa gua kosong, zero, 0, empty, CCleaner, blank, tune up, tin susu, asap, tupperwre xde kuih, botol hbis air,
skyjuice, tong bocor, whiteboard, cawan plastik, karipap angin, kontena bru lepas turun barang, papan hitam, pen xde dakwat, kertas A4, buku 555 baru beli..kosong dan zero....

gua sambung tido.....

Wednesday

Tenggiling putih..

Tenggiling putih...

kaulah buah hatiku,
menemaniku tiap mase tanpa jemu,
tenggiling putih...
sudah jauh kita berjalan
utara ke keselatan
itu semua makanan...

Tenggiling putih..

dua tahun kita bersama
sekali pon kau tidak melukai hatiku
ternyata kau terlalu
istimewa bagiku...

Tenggiling putih..

kepantasanmu memuaskan,
kelicikanmu mengambil selekoh menakjubkan
tidak pernah mengeluh tatkala berjalan
dalam hujan.....





mytenggiling putih..=)



Tuesday

musim exam..

Cuaca petang ni agak suram..Kadangkala kedengaran buruh berdentung di langit
tanda hari mahu hujan...kilat yang mengeluarkan cas eletrik beribu-ribu voltan kian rancak sambung menyambung...gua pandang langit..langit pandang gua....

Hari ni kertas pertama exam gua..ada 5 kertas kesemuanya..hebat dengan ideologinya tersendiri...

kena pergi awal nih jap lagi hujan pulak..bisik hati kecil gua...lekas gua bersiap...

macam biasa gua hidupkan moto..panas enjin lebih kurang bergerak ke lokasi dengan kelajuan superhero.....
sampai di pintu utama seperti selalu ada pak guard sedang mangawal..gua lalu sambil angkat tangan dan lontar senyuman lebih kurang...pakguard usha 'daring' sambil mengangkat penumbuk tanda tidak puas hati...gua memperlahankan kelajuan tanda protes...
berhenti di satu sudut...gua pergi kat pak guard tu kasi 'jet' kat dada sekali...dummm..lantai berdebu..kelihatan darah pekat mengalir dari mulutnya....
pak guard diam terduduk sambil menekap dadanya...
gua pandang sekeliling...semua orang diam macam takde ape yang berlaku...gua senyum sinis....
gua pergi dapatkan moto gua sambil membetulkan tali leher dan menepuk tangan membuang debu...

okeh gua tipu......

elok je gua lalu angkat kening lebih kurang....hati da berdebar nih..herr

sampai kt lokasi macam biasa la..lepak dulu tnggu pengawas exam panggil masuk..
xlama exam ni..dalam 40 minit je..tapi soalan boleh tahan terer la...
gua ingat kalau soalan macam budak upsr da tentu gua dapat A+ 5 bintang tanda 'rating'.....

40 minit..settle da 1 kertas....gua pun blah balik umah dalam hujan...

singgah kedai makan jap..perut agak lapar..bila lapar ni mula gua teringat kat kueh koci..keh3

malam semalam de seorang awek bagi gua kueh koci...perh...
gila sakan gua makan...inti durian plak tuh...
sedap ckit dari mak gua buat..tapi mak gua buat sedap banyak..haha..
jgn marah eh awek buat kuat koci2....
gua gurau je....nanti kalau buat gua nak lagi...keh2

gua nak citer lebih-lebih sal kuih nih pun gua xtahu jugak..yang gua tahu makan je..
tapi gua sempat la snap gambar kueh nih kalau lu orang xkenal la....




tangan awek yang buat rase dia lain macam sikit..keh3

Sunday

sukan..




Bende nih bukan la nk bawak pergi pukul orang..tapi kadang-kadang tu penah jugak la gua tengok gengster kelas 3 bawak bergaduh..macam cilake..gua panggil superhero baru tahu..
kali ni gua nk citer sal minat gua..banyak lagi minat gua yang lain..tapi sukan ni mang 'into' la ngn gua...

dulu boleh kata tiap-tiap hari gua men bende nih...kaki ramai mase tu..masing-masing nak tunjuk skill tersendiri....gaya je lebih diorang nih..men tah pape..tuju pon xkena..keh2

gua pon bukan la terer mane..setakat tuju sekali 5 biji masuk lubang tu perkara enteng..herkk
sukan ni orang panggil snooker..bukan la bende abnormal men bende nih..budak darjah satu pon dah jinak-jinak men bende nih..tapi dalam 'ps2' la...
bes memang bes..tapi kalau kalah jadi xbes la...

gua ingat direktor drama-drama kat Malaysia ni kena ubah skit la mindset diorang..asyik-asyik kalau buat drama mesti citer bende brand2...load2..

contoh dialog dalam drama..

"Nadia, besok papa nak pergi main golf dengan datuk Razlan, Nadia tolong sediakan proposal projek kite 5 bilion tu ye..nanti papa takut xsempat nk hantar",,

cuba tukar papa nak pergi main snooker ke pe..baru sedap skit dengar ye dak...cadangan gua..bernas pe..

gua ingat nanti gua nak angkat la satu table snooker letak kat umah..bosan-bosan gua boleh ajak bini gua main...keh3





Saturday

jiwa..

jiwa gua memang 'in' dengan lagu nih..huh~

video


petang ni gua mau mengeteh sama man kidal....

Friday

suatu ketika...


suatu petang empat tahun lepas....

"aok ambik stp jela..abih sok mintok sultan Idris(UPSI)..kua nanti jadi cikgu"

ayah gua membuka bicara..

"taw la Atah (nickname ganas gua di rumah)..dulu xnak buat btol2"..

ibu gua menyampuk....

"erm tengok la nanti goner kala koi rajin"

gua steady hirup teh mak gua buat..gua buat-buat pekak...herrkk..mase tu mne ade selera dah mau belajar...dulu sebelum spm gua ada angan-angan nk masuk UiTm..tapi spm gua kurang cantik..Uitm xmahu ambik..herkkk...dalam kepale gua da pikir nk keje luar..bia 2 3 tahun nanti balik bawak Rxz sebijik seperti kebanyakan rakan gua....
lepas je plkn gua da rancang awal-awal sama Gaban membe gua...gua ejas mak gua beliau kasi gua keje lua...yes....gua nk pergi keje luar..terbayang da Rxz dalam kepala...jiwa muda..xbleh nak kate ape da...
lama jugak la gua dok kat nilai...gaban duk ngan abg dia..gua pon dok ngn abg gua...time2 membe-membe gua ramai keje sana..havoc la nilai tu ngan bdak-budak hilang punca ni...
satu hari jepon sahabat gua ajak masuk form6...lama jugak gua dok pikir....last-last gua balik jugak...sambung blaja...walaupon jiwa gua tgh memberontak mase2 nak keje...huh...

2 3 tahun berlalu...kejap je rasenyer...xsangka kata-kata ayah gua jadi kenyataan...sekarang gua dah dalam tahun 2 pengajian....kalau beliau masih hidup mesti beliau sgt bangga dengan gua...

*Allahyarham Abdul Mubin Bin Mohd Tahir..meninggal dunia pada 26 may 2007..AlFatihah..

nota cagu:-
aok-awak
koi-saya
kala-kalau
ter-tu

Thursday

tekanan rendah..

Niphotetix virenses..
Nilarparrata lugens...
leptocorisa aratorius..


Bukan nama kuih muih juga bukan sparepart motosikal kuasa tinggi..memang pelik..tak semua orang tahu..peguam kelas 1 pon gua ingat tak tahu ape ke bendenye nih..ni la sebilangan kecil nama sainstifik bagi serangga perosak tanaman yang gua kena tahu...kena hafal jgak wlaupon xtahu..erkk..
ni bru skit..ada lagi separuh juta yang kene gua hafal..
pagi ni gua nekad..xmcam selalu..selalu gua pergi ofis naik mercedes rim 21 duduk blakang sambil hsap cerut..erkk dalam mimpi la...
gua mentelaah pagi ni..bkan senang nk jadi budak baik macam gua nih..cuaca agak baik, suam-suam kuku bak kate orang2..Skali skala dgr burung beromen....roomte gua 2 orang da kua..nk pergi uia katenye..gua bukak bku..huh cantik rupenye tlisan gua nih..bentak gua dalam hati kecil..cis nyesal tak pergi kursus menulis bagi cantik..gua pon xbape nk paham ape bende gua tulis..demit!...
lama jgak gua mentelaah...nk exam la katekan..lau tak exam pon gua mentelaah juga..sipi-sipi jela..berat sikit ke komik pendekar laut..keh2..
tension jgak la gua dok bace bende ni..wa ingat kalau kena teh ais sama roti 60 sen ni into gak pagi-pagi ginih..gua trun bawah hdupkan tenggiling putih gua pecut ke kedai depan taman dengan riang....

huh memang 'in' kene teh ais sama roti 60sen sambil buat bulat asap surya...

gua sambung mentelaah lagi....

Wednesday

setudi..

minggu ni minggu akedemik a.k.a study week..
gua rase sepanjang gua lalu mggu stadi week ni xde pon gua study.
errkk....sipi-sipi2 ada ler...mak gua pesan kalau nk berjaya kene blaja...
okeh gua nak stadi..ulang skali lagi dengan caps lock GUA NAK STADI!!

sut..

menggatai nak wat blog!!erkk